برق زیرساخت اساسی در تولید بخش صنعت و کشاورزی به‌حساب می‌آید که قطعی آن آثار خودش را قطعا خواهد گذاشت؛ اما برخی مسئولان به‌ویژه وزیر نیرو نظری خلاف این گفته دارند و تاکید می‌کنند که قطع برق تاثیری بر میزان تولید و اشتغال در بخش کشاورزی ندارد.

تاثیر غیرقابل انکار قطعی برق بر میزان اشتغال بخش کشاورزی

به‌گزارش قدس آنلاین، مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اخیرا در گفت‌وگویی با رسانه‌ها با بیان اینکه اثرات قطع برق در حوزه کشاورزی و صنعت چالش ایجاد کرده و بر کاهش اشتغال اثرگذار بوده، گفت: به گفته وزیر، قطع برق کشاورزان و صنایع اثری بر میزان تولید ندارد حال آنکه این حرف اشتباه است و همه ما می‌دانیم اثرات قطع برق در حوزه کشاروزی و صنعت چالش ایجاد کرده و بر کاهش اشتغال اثرگذار بوده است.

گفته می‌شود برق زیرساخت اساسی در تولید بخش صنعت و کشاورزی به‌حساب می‌آید که قطعی آن آثار خودش را قطعا خواهد گذاشت، چراکه بسیاری از مزارع با پمپ آب و برق کار می‌کنند.

عدد و ارقام قطعی برق در بخش‌های مختلف کشاورزی متفاوت است؛ اما به‌طور کلی قطعی برق در هر یک از بخش‌های سبزی و صیفی، گلخانه و مزارع پرورش ماهی اثر سوء می‌گذارد و میزان افت تولید به‌میزان ساعات قطعی برق و منطقه بستگی دارد.

تاثیر غیرقابل انکار قطعی برق بر میزان اشتغال بخش کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در این رابطه گفته است که خسارت قطعی برق به‌زیربخش‌های مختلف کشاورزی از جمله پرورش ماهی در حال جمع آوری از استان‌هاست و تا زمان جمع بندی نهایی نمی‌توان اظهار نظری داشت.

به‌گفته وی در شرایط بحرانی کنونی هر دقیقه قطعی برق خسارت فراوان وارد می‌کند؛ اما اکنون که با ناترازی برق روبه‌رو هستیم، قطعی برق منازل، صنایع و اورژانس  باید اولویت بندی شود؛ اما این بدان معنا نیست که وزارت نیرو خسارت قطعی برق را مسئولان جبران نکنند.

چندی پیش ملک‌زاده، عضو اتاق اصناف کشاورزی اعلام کرده بود که براساس برآوردهای صورت گرفته با قطع برق چاه‌های کشاورزی، عملکرد تولید ۳۰ تا ۳۵ درصد در بخش کشاورزی کاهش می‌یابد.

طبق گفته وی قطعی برق ۵ تا ۶ ساعته چاه‌های کشاورزی در روز، تولید را با محدودیت و چالش‌هایی روبه‌رو کرده و این موضوع خلاف قانون است، چراکه براساس قانون، وزارت نیرو ملزم به‌تامین ۲۴ ساعته برق بخش کشاورزی است و در صورتی که شرایط تامین برق بحرانی و حساس باشد، اولویت آخر باید قطع برق چاه های کشاورزی باشد.

براساس برآوردها قطعی ۵ تا ۶ ساعته برق چاه‌های کشاورزی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد به‌عملکرد تولید ضربه می زند و از طرفی خسارت‌های ناشی از قطع یکباره برق به‌دستگاه‌های برقی و ژنراتورها وارد می شود که کشاورز ناچار است بخشی از درآمد خود را صرف تعمیر آن  کند، بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی کاهش میزان تولید بر میزان اشتغال هم اثر بگذارد که البته هنوز آمار دقیقی در این رابطه از سوی نهادهای مسئول منتشر نشده است؛ اما برخی از آنان بر تاثیرگذاری قطع برق بر میزان اشتغال متفق‌القولند.

به‌گفته هاشمی، عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی قطعی برق علاوه بر میزان اشتغال بر تاسیسات و محصولات کشاورزی هم اثر سوء می‌گذارد به‌طوری که با قطعی برق چاه‌های کشاورزی ۳۰ درصد کاهش تولید و ضایعات خواهیم داشت که براساس برآوردهای صورت گرقته ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزارمیلیارد تومان خسارت افت محصول و سوختن تاسیسات به‌کشاورزان وارد می‌شود که وزارت نیرو طبق قانون مکلف به‌پرداخت خسارت وارده به‌تولیدکنندگان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.